Program Płatnik - Poradnik
Umieściliśmy tu porady dotyczące funkcji programu Płatnik oraz najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
Umieściliśmy tu porady dotyczące funkcji programu Płatnik oraz najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
Dla przychodów, dla których ma zastosowanie:
podaj kwoty przychodu, a następnie użyj przycisku Wylicz, aby wyliczyć dochód.
W przypadku przychodu opodatkowanego na zasadach ogólnych, dochód wpisz ręcznie.
WAŻNE!
Jeżeli do kosztów uzyskania przychodu doliczyłeś składki na
swoje ubezpieczenia społeczne (ewentualnie za osobę współpracującą),
dolicz kwoty tych składek do rocznego dochodu z pozarolniczej
działalności gospodarczej.
W pozostałym zakresie szczegółowe wskazówki i wyjaśnienia w zakresie Twoich form opodatkowania uzyskasz w urzędzie skarbowym.
Polecenie Wylicz uzupełnia jednocześnie łączną kwotę przychodu i dochodu w bloku III.
Przeniesiona do dokumentu podstawa pojawi się w bloku III. Pole 02
Dokument DRA cz. 2 /RCA cz. 2 za dany okres powinieneś wysłać wraz dokumentami rozliczeniowymi.
Korektę dokumentu DRA2 cz./RCA cz. 2 możesz wysłać już bez dołączania dodatkowych dokumentów.
Nowa wersja programu Płatnik (10.02.002) obsługuje także stare KEDU. Po wczytaniu starego KEDU zostanie ono przekonwertowane do nowej postaci.
Schematy zostały udostępnione w serwisie zus.pl pod adresem http://bip.zus.pl/inne/wymagania-dla-oprogramowania-interfejsowego/wymagania-dla-oprogramowania-interfejsowego-dokumenty-ubezpieczeniowe.
Informacja o złożeniu dokumentu ZUS OSW jest zapisana w kartotece płatnika na zakładce „Inne dane” w bloku „Oświadczenie o zamiarze przekazywania raportów informacyjnych". Zapisana jest tam data złożenia dokumentu ZUS OSW.
Na potrzeby wyliczenia najniższej podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe na dokumencie ZUS DRA cz. II i ZUS
RCA cz. II przygotowaliśmy kalkulator, który umożliwia poprawne
wyliczenie kwoty podstawy po wprowadzeniu: wysokości przychodu oraz
liczby dni prowadzenia działalności przez płatnika w poprzednim roku
kalendarzowym.
Z pomocą kalkulatora możesz wyliczyć kwotę
najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i
rentowe w oparciu o liczbę dni wprowadzoną samodzielnie lub też
ustaloną przez nas.
Liczba dni prowadzenia działalności
wyznaczona przez ZUS znajduję się w kartotece płatnika.
Weryfikację poprawności wyliczenia tej kwoty zrobimy w oparciu o liczbę dni prowadzenia działalności ustaloną przez nas, na podstawie prawidłowo przetworzonych dokumentów zgłoszeniowych.
Aby poprawnie wypełnić dokument ZUS DRA cz. II/ ZUS RCA cz. II przed
wypełnieniem dokumentu upewnij się, że zostały poprawnie
zewidencjonowane w ZUS zgłoszenia z kodem tytułu ubezpieczenia
umożliwiającym skorzystanie z obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne.
W tym celu wykonaj aktualizację danych i sprawdź zapisy w kartotece
ubezpieczonego - czy występują informacje dotyczące zgłoszenia do
ubezpieczeń z kodem 05 90 lub 05 92.
Liczba dni prowadzenia działalności wyznaczoną przez nas znajdziesz w kartotece płatnika na w zakładce „Dane do wyliczeń i weryfikacji”.
Jeśli przekazujesz pierwszorazowy dokument ZUS DRA cz.II, to taki dokument musi być przekazany w zestawie razem z dokumentem ZUS DRA.
Wersję 10.02.002 można instalować zarówno na wersję poprzednią tj. 10.01.001, jak i na komputerze, na którym nie jest zainstalowany program Płatnik w wersji poprzedniej.
Zmiany funkcjonalności programu Płatnik - w tym wprowadzenie obsługi
nowych formularzy ZUS oraz rozszerzenie zakresu informacji
przechowywanych w kartotece ubezpieczonego - powodują konieczność
dokonania odpowiednich modyfikacji w strukturze bazy danych. Dlatego też
konieczne jest uruchomienie funkcji konwertującej bazę danych, która
była utworzona w poprzedniej wersji programu. Zgodność wersji bazy
danych z wersją programu Płatnik sprawdzana jest każdorazowo przy
nawiązywaniu połączenia z bazą. W sytuacji, gdy wersja bazy jest starsza
niż wymagana przez bieżącą wersję programu, konwersja uruchamiana jest
automatycznie. Wymóg konwersji dotyczy zarówno bazy roboczej jak i bazy
archiwum. Z uwagi na konwersję bazy, dodaj do nazwy bazy numer wersji
programu Płatnik, w formacie "bez kropek" np. 10_02_002.
Po przekonwertowaniu bazy danych do wersji wymaganej przez
program Płatnik 10.02.002 nie będzie możliwości pracy z bazą za pomocą
poprzednich wersji programu.
W przypadku, gdy przed instalacją programu Płatnik wersja 10.02.002 nie
był odinstalowany program Płatnik wersja 10.01.001 instalator
przechwytuje ustawienia poprzedniej wersji programu (w tym ustawienia
bazy danych).
Po uruchomieniu funkcji konwersji program Płatnik proponuje utworzenie kopii bezpieczeństwa bazy danych w stanie przed konwersją. Ze względu na bezpieczeństwo danych zalecane jest utworzenie takiej kopii.
Jeśli wszystkie stanowiska korzystają z tej samej bazy danych, to wszystkie stanowiska powinny mieć zainstalowaną tę samą wersję programu z uwagi na konwersję bazy danych jaką wykonuje wersja 10.02.002.
Kopia bezpieczeństwa bazy MS Access tworzona jest w tej samej lokalizacji, w której znajduje się konwertowana baza. Kopia zapasowa bazy MS SQL Server tworzona jest zawsze na serwerze przy wykorzystaniu mechanizmu archiwizacji MS SQL Server.
Dokument ZUS RPA powinien być przekazany do ZUS wraz z kompletem dokumentów rozliczeniowych. Identyfikator dokumentu ZUS RPA powinien być taki sam jak pozostałych dokumentów rozliczeniowych znajdujących się w zestawie (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RZA, ZUS RSA). Dokumentu ZUS RPA nie przekazuj z dokumentami zgłoszeniowymi.
Wysłane dokumenty ZUS RIA widoczne są w dodanym widoku ZUS RIA (boczny pasek ikon). Natomiast w kartotece płatnika, na zakładce "Inne dane" zapisana jest tylko informacja o przekazaniu pierwszego raportu.
Przed ponownym utworzeniem dokumentów w obowiązującej wersji 10.02.002 musisz zarchiwizować zestawy dokumentów odrzuconych wysłanych z wersji 10.01.001.
Kroki archiwizacji:
Upewnij się czy w programie jest ustawiona Baza archiwum. Jeżeli nie, utwórz nowe archiwum (Administracja – Ustawienia archiwum – Zmień bazę archiwum).
Utwórz kopię dokumentów wysłanych (z menu bocznego wybierz: Dokumenty wysłane – podświetl dokument i wybierz prawym przyciskiem myszy – utwórz kopię dokumentu).
Zweryfikuj i dodaj do zestawu.
Następnie podświetl odrzucony zestaw – z menu Administracja wybierz Archiwizuj zestaw dokumentów. Na ekranie zostanie wyświetlone okno dialogowe z pytaniem „Czy zestaw wraz z dokumentami ma zostać usunięty z bazy”. Kliknij TAK.
Po tej czynności będziesz mógł utworzyć i wysłać zestaw dokumentów za styczeń z nowej wersji programu Płatnik.
Więcej szczegółów znajdziesz w podręczniku administratora w rozdziałach: „Konfiguracja archiwum”, „Archiwizacja zestawu dokumentów”, „Kreator migracji archiwum”.
Dokument ZUS RPA jest imiennym raportem miesięcznym i stosuje się do niego zasady analogiczne jak do korygowania innych raportów - ZUS RCA i ZUS RZA.
Zatem jeżeli w pierwszorazowym komplecie dokumentów rozliczeniowych nie został dołączony raport ZUS RPA, a korekta nie ma wpływu na podstawę wymiaru składek wykazaną na ZUS RCA/RZA, to należy przekazać komplet korygujący zawierający ZUS DRA oraz ZUS RPA.
Zasady korygowania dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych w nowej wersji programu Płatnik (10.02.002) nie zmieniły się. Korzystając z tej wersji możesz korygować dokumenty wysłane do ZUS z poprzednich wersjach programu.
Powinieneś zoptymalizować bazę danych. W tym celu wykonaj następujące kroki:
Wyjaśnienia znajdziesz w naszym poradniku "ZUS ZWUA - wyrejestrowanie z ubezpieczeń. Jak wypełnić i skorygować ”
Strona www.zus.pl wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. W każdym momencie możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Polityka cookies dla www.zus.pl.