Opis spraw
Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do załatwienia,
pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby
załatwienia danej sprawy (przez internet, osobiście, pocztą);
-
wymagany zakres danych i wykaz dokumentów niezbędnych do jej
załatwienia;
- szczegółowy opis czynności (krok po kroku, jakie
musi podjąć klient w celu załatwienia danej sprawy);
- terminy,
w jakich sprawa zostanie załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co
do dalszych kroków, które może podjąć klient po rozstrzygnięciu
sprawy.
Jak dokonać zmiany adresu, nazwiska/imienia, numeru rachunku bankowego lub zmiany sposobu wypłaty świadczenia - zasiłki
Co przygotować?
Login i hasło do swojego profilu PUE. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu PUE, załatw sprawę osobiście albo listownie. Profil PUE możesz założyć przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP albo w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
Certyfikat kwalifikowany oraz PIN do certyfikatu kwalifikowanego lub login i hasło profilu zaufanego ePUAP.
Uwaga: Z tej formy złożenia wniosku możesz skorzystać jeśli zasiłek będzie wypłacał ZUS.
Jakie są terminy?
Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.
Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże - zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS niezwłocznie po zmianie numeru rachunku bankowego.
Jak to zrobić?
Zaloguj się na swoje konto PUE.
W katalogu usług wybierz "Złożenie dokumentu ZUS ZZD". Uzupełnij dane w formularzu i złóż dyspozycję sposobu odbioru odpowiedzi. Domyślnie korespondencja zostanie skierowana do Ciebie elektronicznie poprzez PUE. Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.
Podpisz formularz podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego.
Dalsze kroki
Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
Jeżeli złożyłeś dyspozycję przesłania korespondencji w formie papierowej, pocztą tradycyjną, oczekuj na korespondencję z ZUS.
Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru korespondencji w formie papierowej, odbierz pismo osobiście bądź przez pełnomocnika.
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 1732, z późn. zm.)
Co przygotować?
Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.
Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.
Jakie są terminy?
Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.
Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże - zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS niezwłocznie po zmianie numeru rachunku bankowego.
Jak to zrobić?
Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
Wypełnij dane w wymaganym formularzu ZZD.
Wniosek możesz również wypełnić w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "ZUS ZZD"), a następnie wydrukować.
Dostarcz wypełniony formularz do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS
Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS poprzez PUE.
Dalsze kroki
Korespondencję w sprawie otrzymasz na wskazany we wniosku adres.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim profilu PUE.
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 1732, z późn. zm.)
Co przygotować?
Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.
Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.
Jakie są terminy?
Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.
Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże - zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS niezwłocznie po zmianie numeru rachunku bankowego.
Jak to zrobić?
Pobierz formularz wniosku o zmianę danych ZZD.
Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS
Wypełnij dane w wymaganym formularzu ZZD. Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "Złożenie dokumentu ZUS ZZD").
Wyślij wniosek w urzędzie pocztowym do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Dalsze kroki
Korespondencję w sprawie otrzymasz na wskazany we wniosku adres.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim profilu PUE.
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 1732, z późn. zm.)