Ustawa abolicyjna - podstawowe informacje dla wnioskodawców
31 października 2017
Ustawa abolicyjna obowiązuje od 15 stycznia 2013 r. Umożliwia umorzenie nieopłaconych składek na własne ubezpieczenia w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.
Kogo dotyczy ustawa
- Osób, które w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. ,
objęte były obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi oraz
wypadkowym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, tj.:
- pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,
- działalności twórczej lub artystycznej,
- działalności w zakresie wolnego zawodu,
- jako wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
- jako wspólnik spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej.
- Spadkobierców i osób trzecich, wobec których wydaliśmy decyzje o przeniesieniu odpowiedzialności za zobowiązania płatnika z tytułu nieopłaconych przez niego składek na jego własne ubezpieczenia za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.
Jakie należności możemy umorzyć
Możemy umorzyć:
- składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. za osoby obowiązkowo objęte tym ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej działalności,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy za okres, za który zostaną umorzone składki na ubezpieczenia społeczne,
- odsetki za zwłokę naliczone od składek podlegających umorzeniu,
- opłatę prolongacyjną, opłatę dodatkową, koszty upomnienia oraz koszty egzekucyjne naliczone od należności podlegających umorzeniu.
Jakie trzeba spełnić warunki
Aby starać się o umorzenie należności musisz:
- nie mieć, na dzień wydania decyzji o umorzeniu, należności niepodlegających umorzeniu za wyjątkiem należności z tytułu składek za okres do 31 grudnia 1998 r. bądź też
- spłacić należności, które nie podlegają umorzeniu, w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji określającej warunki umorzenia lub w terminie wynikającym z zawartej umowy o rozłożeniu zadłużenia na raty, o ile taka umowa została już zawarta lub zostanie zawarta w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji określającej warunki umorzenia.
Jaki jest termin na złożenie wniosku
Termin na złożenie wniosku o umorzenie należności upłynął 15 stycznia 2015 r. Obecnie z takim wnioskiem mogą wystąpić osoby, którym wydaliśmy decyzję o:
- objęciu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym,
- wysokości zadłużenia z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne,
- przeniesieniu odpowiedzialności na spadkobiercę lub osobę trzecią,
za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.
Termin na złożenie wniosku wynosi 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się tej decyzji.
Jakie są niezbędne dokumenty
- W przypadku osób, które:
- nie prowadzą pozarolniczej działalności w dniu złożenia wniosku o umorzenie;
- prowadzą pozarolniczą działalność w dniu złożenia wniosku o umorzenie, wobec których nie prowadzimy postępowania egzekucyjnego,
jedynym wymaganym dokumentem jest poprawnie wypełniony wniosek o umorzenie należności (RSU)
- W przypadku osób, które prowadzą pozarolniczą
działalność w dniu złożenia wniosku o umorzenie i wobec
których prowadzimy postępowanie egzekucyjne,
wymagamy następujące dokumenty:
- poprawnie wypełniony wniosek o umorzenie należności (RSU)
- wypełniony "Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis" (formularz dostępny jest w naszych placówkach i na naszej stronie) lub wypełniony "Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (formularz dostępny jest w naszych placówkach i na naszej stronie),
- oświadczenie zawierające informacje niezbędne do ustalenia kategorii ratingowej,
- zaświadczenia/oświadczenie o udzielonej pomocy de minimis lub oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis.
W stosunku do tej grupy płatników postępowanie egzekucyjne w zakresie należności, które podlegają umorzeniu zawieszamy do dnia uprawomocnienia się decyzji w sprawie umorzenia należności.
Jakie mamy dodatkowe udogodnienia dla płatników
Jeśli masz problemy finansowe, możesz liczyć na naszą pomoc przy wyborze sposobu spłaty zadłużenia.
Indywidualny doradca do spraw ulg i umorzeń otoczy Cię opieką już na
etapie składania wniosku o umorzenie należności z tytułu
składek.
Doradca pomoże Ci również skompletować dokumenty
niezbędne do udzielenia ulgi, będzie też służył radą w czasie
korzystania z niej. Możesz spotykać się z nim w naszej placówce, a
także kontaktować elektronicznie przez e-mail oraz telefonicznie.
Wnioski w sprawie umorzenia należności dostępne są na naszej stronie oraz w sali obsługi klientów w każdej naszej placówce.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. z 2012 r. poz. 1551).