Sąd Okręgowy w Warszawie potwierdził prawidłowość przetargu na dostawę drukarek dla ZUS
18 August 2015
ZUS rozstrzygając ten przetarg zaoszczędził ponad 41 mln zł, co
oznacza, że prawie trzykrotnie obniżył koszty wydruku w
Zakładzie.
W ustnym uzasadnieniu orzeczenia Sąd podkreślił, że
SKARŻĄCY - Galaxy wnosząc kolejną skargę na orzeczenie KIO odrzucające
jego niedopuszczalne odwołanie od wyboru dokonanego w marcu br. przez
Komisję ZUS, dążył do ponownego rozpoznania tych samych okoliczności,
co do oceny poprawności których wyczerpana już została droga sądowa
(res iudicata). Tym samym merytorycznie potwierdzona została
prawidłowość działania ZUS w zakresie wyboru wykonawcy (MEDENIT S.A.),
który od dnia 16 kwietnia br. bez żadnych zastrzeżeń wykonuje dla ZUS
dostawy i usługi objęte przedmiotowym zamówieniem.
Pierwszego
wyboru najkorzystniejszej oferty ZUS dokonał 14 sierpnia 2014 r.
Wybrano wówczas najtańszą ofertę firmy Arcus S.A., opiewającą na kwotę
36,2 mln zł. Jednocześnie ZUS odrzucił m.in. ofertę firmy Galaxy
Systemy Informatyczne Sp. z o.o. (na kwotę 45,8 mln zł) ze względu na
niezgodność oferty z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (SIWZ). Odwołanie na dokonany wybór złożyły firmy Teneo
Systems oraz Galaxy Systemy Informatyczne.
4 września 2014 r.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż ZUS prawidłowo odrzucił ofertę
Galaxy Systemy Informatyczne. Jednocześnie Zakład został zobowiązany
do odrzucenia oferty Arcus S.A. z powodu - jak stwierdziła KIO -
rażąco niskiej ceny oferty. Izba nakazała ponowną ocenę ofert i
ponowny wybór oferty najkorzystniejszej. Co za tym idzie, 5 marca 2015
r. komisja przetargowa ZUS dokonała powtórnego wyboru oferty. Wybrana
została firma Medenit S.A. (poprzednio Teneo Systems), która złożyła
drugą w kolejności ofertę na kwotę 40,4 mln zł. Firma Galaxy Systemy
Informatyczne ponownie złożyła odwołanie do KIO na odrzucenie jej
oferty i wybór wykonawcy.
31 marca 2015 r. skład orzekający
Krajowej Izby Odwoławczej w całości przychylił się do argumentacji
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który wnosił o odrzucenie odwołania
firmy Galaxy Systemy Informatyczne. Izba uznała, że Zakład słusznie
odrzucił ofertę firmy Galaxy, która nie spełniła warunków formalnych w
postępowaniu. Zdaniem Izby Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie był
zobowiązany do powtórnego badania odrzuconej oferty. Co za tym idzie,
firma Galaxy nie była uprawniona do wnoszenia odwołania. W następstwie
Galaxy Systemy Informatyczne złożyła kolejne odwołanie, które na
niejawnym posiedzeniu KIO również odrzuciła.
Równolegle, 31
marca 2015 r. Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił wniosek firmy Galaxy
Systemy Informatyczne, na roszczenie o uznanie jej oferty za
najkorzystniejszą wraz z żądaniem odrzucenia ofert złożonych przez
konkurencyjne podmioty i zakazanie ZUS-owi zawarcia umowy do czasu
ostatecznego rozstrzygnięcia odwołania wniesionego do KIO.
W
postępowaniu przetargowym na zakup drukarek i urządzeń
wielofunkcyjnych ZUS przyjął sprawdzony i funkcjonujący na rynku
komercyjnym model całkowitego kosztu posiadania (TCO), zakładający
ocenę nie tylko samych kosztów zakupu sprzętu drukującego, ale również
jego późniejszej eksploatacji (serwisu, materiałów eksploatacyjnych)
oraz oprogramowania, które pozwoli m.in. kontrolować ilość wydruku.
Zakład kierował się zasadą wydatkowania środków publicznych w sposób
celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych
efektów z poczynionych nakładów. Stąd też, wartość zawartej umowy
obejmuje nie tylko dostawę sprzętu (3320 drukarek i urządzeń
wielofunkcyjnych), ale też dostawę i wdrożenie systemu zarządzania
wydrukiem (z funkcją wydruku poufnego i podążającego) oraz szeroki
zakres obsługi serwisowej. Wykonawca przez 45 miesięcy będzie
świadczył pełen serwis, w tym usługi konserwacji oraz dostarczał i
wymieniał wszystkie materiały eksploatacyjne (tonery, bębny itp.)
zapewniając wydruk do 1,94 mld stron A4, przy koszcie wydruku 1 strony
od 1,08 grosza. Ponadto ze względu na kluczowe znaczenie usług wydruku
dla działań statutowych Zakładu, cały kontrakt obwarowany jest
wysokimi karami za niedotrzymanie przez Wykonawcę gwarantowanego
poziomu świadczenia usług (SLA).