Miliardy zaewidencjonowane na indywidualnych rachunkach
17 January 2018
-
Nie było żadnych skarg, żadnych problemów. Nie było nawet negatywnych
artykułów w prasie. Wszystko przebiegało tak jak miało przebiegać, jak
to było zakładane. Wielkie gratulacje i podziękowania dla Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych i jego pracowników za wytężoną, ale jakże
owocną pracę, w ostatnich miesiącach – mówiła podczas konferencji
prasowej podsumowującej przywrócenie wieku emerytalnego i wprowadzenie
e-Składki minister Elżbieta Rafalska.
Od lipca do grudnia ubiegłego roku doradcy emerytalni ZUS
przyjęli 4,5 mln klientów w sprawach świadczeń. W ostatnim kwartale
2017 r. Zakład przyjął 424 tys. wniosków o emeryturę z tytułu
obniżonego wieku emerytalnego. Blisko 95 proc. z tych wniosków
rozpatrzył w terminie do 30 dni, wydając 395 tys. decyzji, z czego 313
tys. decyzji o wypłacie świadczenia. Koszty przywrócenia wieku
emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn w 2017 r.
zamknęły się kwotą niższą niż zakładane 2,2 mld zł. Co niezwykle
istotne w ubiegłym roku wpływy do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
były na poziomie nie notowanym od ponad 10 lat i pokryły blisko 80
proc. wypłat na świadczenia.
- Niezwykle pozytywna informacja po pierwszych trzech terminach
płatności składek, już na nowe indywidualne numery rachunków
składkowych: mamy zaewidencjonowanych blisko 17 mld zł od ponad 2 mln
płatników składek. Porównując rok do roku mamy więc obecnie wpływy
wyższe o 10 proc. To jest też dowód na to jak wprowadzona została w
życie e-Składka, czyli właśnie indywidualne numery rachunków
składkowych dla wszystkich naszych płatników składek – podsumowała
prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Przy wprowadzaniu w życie e-Składki ZUS blisko współpracował z
Narodowym Bankiem Polskim, który obsługuje dla ZUS przelewy składkowe.
- Życzyłabym każdemu takiej współpracy jaką miał i ma przy tym
projekcie NBP i ZUS. Duża zmiana dla przedsiębiorców przeszła
niezauważalnie od strony możliwych problemów. Nasza nowa formuła
komunikacji B2B (business to business – red) przebiega bez żadnych
zakłóceń, co mogą odczuć klienci ZUS – mówiła podczas konferencji
prasowej Anna Trzecińska, wiceprezes Narodowego Banku Polskiego.