Obsługa wniosków o podjęcie, wznowienie lub wstrzymanie wypłaty świadczenia
Pobierz kartę usługi w formacie PDF
Obsługa wniosków o podjęcie, wznowienie lub wstrzymanie wypłaty świadczenia (PDF, 142 KB)
Osoby, która ma ustalone prawo do świadczeń emerytalno-rentowych.
Wniosek o podjęcie, wznowienie wypłaty świadczenia emerytalno-rentowego
wniosek o wstrzymanie wypłaty świadczenia emerytalno-rentowego
dokument potwierdzający ustanie zatrudnienia lub oświadczenie w tym zakresie
zaświadczenie potwierdzające kontynuowanie nauki w szkole lub zaświadczenie z uczelni o okresie studiów
wniosek o ponowne ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy oraz zaświadczenie o stanie zdrowia OL-9 wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku oraz ewentualnie dokumentacja medyczna.
Niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności powodujących podjęcie, wznowienie lub wstrzymanie wypłaty świadczenia emerytalno-rentowego.
Wniosek można złożyć:
osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu)
za pośrednictwem: operatora pocztowego, polskiego urzędu konsularnego.
Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.
Od decyzji przysługuje odwołanie, które należy wnieść pisemnie lub ustnie do protokołu, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, do sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.
Postępowanie odwoławcze jest wolne od opłat.
Wniosek może zostać wycofany, jednakże nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji organu rentowego, tj. w przypadku, gdy nie zostało złożone odwołanie do sądu - w terminie miesiąca od daty doręczenia decyzji.
Przy załatwianiu formalności można skorzystać z pomocy pracowników ZUS:
w Centrum Obsługi Telefonicznej
konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00
w najbliższej jednostce organizacyjnej ZUS
lub uzyskać informację na stronie internetowej www.zus.pl.
Obsługa wniosków o podjęcie, wznowienie lub wstrzymanie wypłaty świadczenia (PDF, 142 KB)
Serwisy ZUS wykorzystują techniczne (niezbędne) oraz analityczne (opcjonalne) pliki cookies. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich takich plików (przycisk „Przejdź do serwisu”) lub dostosować swoje zgody (przycisk „Zarządzaj opcjami”). Jeśli wybierzesz przycisk „Odrzuć opcjonalne”, będziemy wykorzystywać tylko niezbędne pliki cookies. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Aby to zrobić, kliknij „Ustawienia plików cookies” w stopce.
Te pliki są niezbędne, ponieważ zapewniają pełne i nieprzerwane funkcjonowanie serwisu www.zus.pl. Dlatego są zwolnione z obowiązku uzyskania Twojej zgody na zapisywanie ich na Twoim urządzeniu – na podstawie art. 173 ust. 3 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Możesz zablokować techniczne pliki cookies w ustawieniach swojej przeglądarki, ale wtedy nasz serwis może nie działać poprawnie.
Te pliki wykorzystujemy tylko wówczas, jeśli wyrazisz na to zgodę. Pomagają nam mierzyć statystyki odwiedzin serwisu www.zus.pl, stron, jakie na nim odwiedzasz, i tego, czego na nim szukasz. Dzięki temu możemy ulepszać nasz serwis informacyjny.