Co zrobić, gdy „Informacja...” zawiera nieprawidłowe dane
14 April 2021
Co zrobić, gdy błędy dotyczą Twoich danych identyfikacyjnych lub adresowych
Zgłoś to swojemu płatnikowi składek. Powinien on wyjaśnić, czy w dokumentach przekazanych do ZUS podał prawidłowe dane.
Jeśli popełnił błąd, powinien sporządzić i przekazać do ZUS dokumenty korygujące lub uzupełnić brakujące dokumenty ubezpieczeniowe i/lub wpłaty.
Płatnik twierdzi, że nie popełnił błędu? Złóż reklamację w ZUS.
Co zrobić, gdy w „Informacji…” nie ma wszystkich składek (np. nie ma składek za niektóre miesiące, kwoty składek są nieprawidłowe)
Zgłoś do płatnika składek – na piśmie lub do protokołu – wniosek o sprostowanie danych, np. o treści:
- „Wnioskuję o sprostowanie następujących danych przekazanych do ZUS w dokumentach ubezpieczeniowych: podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne powinna wynosić 4321,55 zł, a nie 3421,55 zł”,
- „Wnioskuję o przekazanie do ZUS brakujących dokumentów ubezpieczeniowych”.
Twój płatnik składek ma obowiązek sprawdzić, czy przekazał do ZUS prawidłowe dane. W ciągu 60 dni od otrzymania Twojego wniosku powinien poinformować Cię na piśmie, w jaki sposób je rozpatrzył.
Płatnik znalazł błąd w przekazanych do ZUS dokumentach lub zorientował się, że nie przekazał wszystkich wymaganych dokumentów? Powinien przekazać do nas poprawne dokumenty w ciągu 30 dni, od kiedy przekazał Ci informację o sposobie rozpatrzenia Twojego wniosku.
Co zrobić, gdy błędy dotyczą składek odprowadzonych do OFE lub zapisanych na subkoncie
Płatnik powinien w tej sytuacji przeanalizować także wpłaty do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS). Gdy znajdzie błąd, powinien dokonać wpłat lub je uzupełnić albo wyjaśnić błędy w dokumentach płatniczych w instytucji obsługującej wpłaty lub w ZUS.
Kiedy zgłosić się o pomoc do ZUS
Zwróć się do naszej placówki, gdy jesteś w jednej z następującej sytuacji:
- Twój płatnik (np. pracodawca) twierdzi, że poprawnie sporządził dokumenty ubezpieczeniowe, przekazał je do ZUS oraz dokonał prawidłowych wpłat na FUS, ale Twoim zdaniem tak nie jest,
- Twój płatnik odmówił Ci sprostowania danych lub dokonania, uzupełnienia lub skorygowania wpłat na FUS,
- Twój płatnik już nie istnieje.
Kiedy zgłosić reklamację w ZUS
Zgłoś reklamację w naszej placówce, jeśli:
- na Twoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS nie ma „Informacji...” za dany rok lub okres,
- Twoje dane identyfikacyjne lub adresowe są nieprawidłowe, a płatnik nie chce albo nie może ich poprawić,
- dostrzegasz brak składki – wskaż miesiące, za które nie ma składki, oraz podaj dane identyfikacyjne płatnika zobowiązanego do rozliczenia składek za ten okres: nazwę lub imię i nazwisko, NIP oraz REGON albo PESEL,
- składka jest nieprawidłowa – wskaż miesiące, za które widnieje nieprawidłowa składka oraz podaj dane identyfikacyjne płatnika, który rozliczał te składki – nazwę lub imię i nazwisko, NIP oraz REGON albo PESEL,
- dostrzegasz brak składek należnych na OFE,
- wysokość składek należnych na OFE jest nieprawidłowa,
- dostrzegasz brak składek odprowadzonych do OFE,
- wysokość składek odprowadzonych do OFE jest nieprawidłowa,
- dostrzegasz brak zwaloryzowanych składek,
- wysokość zwaloryzowanych składek jest nieprawidłowa,
- dostrzegasz brak zwaloryzowanego kapitału początkowego,
- wysokość zwaloryzowanego kapitału początkowego jest nieprawidłowa,
- dostrzegasz brak składek należnych zapisywanych na subkoncie,
- wysokość składek należnych zapisanych na subkoncie jest nieprawidłowa,
- dostrzegasz brak składek wpłaconych zapisanych na subkoncie,
- wysokość składek wpłaconych zapisanych na subkoncie jest nieprawidłowa,
- dostrzegasz brak zwaloryzowanych składek i odsetek za zwłokę zapisywanych na subkoncie,
- wysokość zwaloryzowanych składek i odsetek za zwłokę zapisanych na subkoncie jest nieprawidłowa,
- inne niż wymienione powyżej – podaj jakie.
Ważne!
Wartości hipotetycznej emerytury są wartościami szacunkowymi, które opierają się na konkretnych założeniach. Nie jest to faktyczna wartość przyszłego świadczenia. Podane w informacji kwoty hipotetycznej emerytury nie mogą być podstawą do żadnych roszczeń czy reklamacji.
Niezależnie od tego, ile znajdziesz błędów i czego one dotyczą, złóż jedną reklamację. Reklamację musisz podpisać. Jeśli możesz, podaj znak „Informacji…”, którą reklamujesz.
Jak prawidłowo zgłosić reklamację w ZUS
Zgłaszasz reklamację? Podaj wszystkie dane niezbędne do jej rozpatrzenia:
- Twoje dane identyfikacyjne i adresowe,
- przyczynę reklamacji,
- dane identyfikacyjne płatnika/płatników składek.
Gdy Twoja reklamacja dotyczy braku składek lub nieprawidłowej wysokości składek, do reklamacji dołącz:
-
albo dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kopię informacji o sposobie rozpatrzenia Twojego wniosku otrzymanej od płatnika składek, z której wynika, że płatnik nie stwierdził u siebie błędów lub nie uwzględnił Twojego wniosku i nie będzie korygował danych i/lub wpłat na FUS,
-
albo oświadczenie, że płatnik składek odmówił Ci wydania tych dokumentów lub że płatnik składek już nie istnieje.
W reklamacji dotyczącej kwoty zwaloryzowanego kapitału początkowego podaj datę i znak decyzji ZUS w tej sprawie oraz wysokość kapitału z tej decyzji. Jeśli otrzymałeś kilka decyzji w tej sprawie, podaj dane z ostatniej.
Reklamację możesz:
-
przesłać pocztą,
-
złożyć bezpośrednio w naszej placówce,
-
przekazać za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS na www.zus.pl (musisz mieć uwierzytelnione konto); służy do tego formularz ZUS URU,
-
zgłosić telefonicznie za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem 22 560 16 00 w dni powszednie od 7 do 18.
Reklamacje pisemne możesz przekazać do ZUS:
-
w piśmie, w którym podasz swoje imię, nazwisko, numer PESEL (jeśli nie masz PESEL-u, podaj serię i numer dowodu osobistego lub paszportu) oraz adres; zachęcamy, abyś podał swój numeru telefonu.
Ważne!
Reklamację możesz zgłosić w dowolnej jednostce ZUS. Przekaże ją ona do jednostki właściwej ze względu na Twoje miejsce zamieszkania, która rozpatrzy reklamację.
Ile trwa postępowanie w ZUS
Postępowanie wyjaśniające w sprawie niewłaściwej wysokości lub braku składek powinniśmy zakończyć w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania reklamacji. Jeśli postępowanie jest szczególnie skomplikowane, powinniśmy je zakończyć nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania reklamacji.
Jeśli będziemy wyjaśniać sprawę z płatnikiem, po zakończeniu postępowania przekażemy Ci poprawioną „Informację…”.