Opis spraw
Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do
załatwienia, pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby załatwienia danej sprawy
(przez internet, osobiście, pocztą);
- wymagany zakres danych i wykaz dokumentów niezbędnych do jej
załatwienia;
- szczegółowy opis
czynności (krok po kroku, jakie musi podjąć klient w celu załatwienia
danej sprawy);
- terminy, w
jakich sprawa zostanie załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co do dalszych kroków, które może podjąć klient po
rozstrzygnięciu sprawy.
Jak wyjaśnić nieprawidłowości w przekazywaniu składek do OFE
Co przygotować?
- Login i hasło do swojego profilu PUE. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu PUE, załatw sprawę osobiście albo listownie. Profil PUE możesz założyć przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP albo w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Certyfikat kwalifikowany oraz PIN do certyfikatu kwalifikowanego lub login i hasło do profilu zaufanego ePUAP.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE).
- W katalogu usług wybierz usługę "US-15 wniosek o wyjaśnienie nieprawidłowości w przekazywaniu składek do OFE".
- Uzupełnij dane w formularzu elektronicznym i złóż dyspozycję sposobu odbioru informacji. Domyślnie zaznaczona jest opcja odbioru informacji w formie elektronicznej przez PUE. Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.
- Podpisz wniosek za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Wyślij wniosek elektronicznie do ZUS.
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania zaświadczenia pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru zaświadczenia w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS, odbierz zaświadczenie osobiście bądź przez pełnomocnika. W przypadku, gdy informacja nie zostanie odebrane w terminie 14 dni od dnia wystawienia, mimo dyspozycji osobistego odbioru, będzie włączona do akt.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Co przygotować?
- Wniosek w formie pisemnej lub na druku pobranym w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo formularz wniosku US-15.
- Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE i wybraniu usługi "Złożenie dokumentu US-15 ".
- Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport).
- W przypadku występowania w imieniu ubezpieczonego, wystawione przez ubezpieczonego imienne upoważnienie dla osoby wskazanej do złożenia i/lub odbioru wniosku.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kodeksem postępowania, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru informacji: w formie papierowej osobiście, bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru w formie elektronicznej przez PUE.
- Podpisany wniosek dostarcz do dowolnej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS, a jeżeli zależy Ci na otrzymaniu dokumentu "od ręki", przygotuj dokumenty i dostarcz wniosek do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS właściwej ze wzgłedu na swoje miejsce zamieszkania.
- Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS przez portal PUE.
Dalsze kroki
- Odbierz informację osobiście lub przez pełnomocnika. W przypadku, gdy informacja nie zostanie odebrana w terminie 14 dni od dnia wystawienia, mimo dyspozycji osobistego odbioru, będzie włączona do akt.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania informacji pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacjiw formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeżeli nie złożyłeś żadnej dyspozycji odnośnie odbioru informacja, będzie wysłana na wskazany adres.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Co przygotować?
- Wniosek w formie pisemnej lub na druku pobranym w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo formularz wniosku US-15.
- Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE i wybraniu usługi "Złożenie dokumentu US-15".
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Wypełnij i wydrukuj formularz wniosku lub napisz wniosek o wyjaśnienie nieprawidłowości w przekazywaniu składek do OFE.
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru informacji: w formie papierowej osobiście bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru w formie elektronicznej poprzez PUE.
- Podpisany wniosek wyślij do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania informacji pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie papierowej, odbierz ją osobiście bądź przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. W przypadku, gdy informacja nie zostanie odebrane w terminie 14 dni od dnia wystawienia, mimo dyspozycji osobistego odbioru, będzie ona włączona do akt.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego