Pełne umorzenie składek możliwe, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach
3 marca 2021
- ZUS może umorzyć należności z tytułu składek jedynie w szczególnie
trudnych sytuacjach, wyłącznie po spełnieniu przesłanek wynikających z
przepisów prawa. Umorzenie w tradycyjnej postaci następuje na wniosek
zainteresowanego, gdy udowodni on całkowitą nieściągalność należności
lub bardzo trudną sytuację finansową i rodzinną – mówi wiceprezes ZUS
Paweł Jaroszek.
Jak dodaje, rok 2020 - ze względu na pandemię COVID-19 - był
pod tym względem nietypowy. W celu wsparcia przedsiębiorstw, w ramach
kolejnych odsłon tarczy antykryzysowej wprowadzono nowe instrumenty
pomocowe dla firm dotkniętych przez epidemię. To m.in. zwolnienie z
obowiązku opłacania składek, odroczenie terminu płatności składek lub
rozłożenie należności na raty (bez naliczania opłaty prolongacyjnej od
należności za okres od stycznia 2020 r.), wypłaty świadczeń postojowych.
Celem projektu utworzenia Centrów Umorzeń, który został
zainicjowany w 2017 roku, było podniesienie jakości świadczonych usług
oraz zapewnienie jednolitości podejmowanych rozstrzygnięć w zakresie
umarzania należności z tytułu składek poprzez koncentrację
merytorycznej obsługi wniosków z zakresu umorzeń w utworzonych w ZUS
trzech Centrach Umorzeń (CUM).
- Utworzenie CUM jest ważnym projektem dla ZUS. Jednym z
podstawowych założeń było aby wprowadzając centralizację zadań
analitycznych, utrzymać dla klientów dostępność do usługi w lokalnych
jednostkach Zakładu – podkreśla Jaroszek.
Jak podkreśla, tym samym, pomimo utworzenia CUM, klienci tak
jak wcześniej mogą składać wnioski o umorzenie należności lub ponowne
rozpatrzenie sprawy w każdej placówce ZUS lub przekazać w formie
elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE)
ZUS. Mogą też skontaktować się z doradcami
do spraw ulg i umorzeń - na przykład podczas e-wizyty.
Wniosek trafia do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który
odpowiada za przeprowadzenie postępowania administracyjnego, zebranie
odpowiedniej dokumentacji i przekazanie sprawy do merytorycznego
rozpatrzenia przez Centrum Umorzeń. Wnioski są rozpatrywane przez
pracowników CUM, którzy nie mają żadnego kontaktu z wnioskodawcą, co
poza specjalizacją i ujednoliceniem podejścia ogranicza ryzyko
związane z możliwością wpływania na sposób rozstrzygnięcia.
„Utworzenie Centrów, wprowadzenie zmian organizacyjnych i
standaryzacja procesu były ogromnym wyzwaniem dla wszystkich komórek
zaangażowanych w jego realizację. Nowe standardy obsługi spraw,
większe wymagania względem dokumentacji pozyskiwanej od klientów oraz
gromadzonej we własnym zakresie oraz wyjaśnianie błędów i
rozbieżności, okresów podlegania ubezpieczeniom lub przedawnienia
należności wiązało się z koniecznością zmiany kultury organizacyjnej i
przejściem na nowy model funkcjonowania w tym obszarze, bazujący na
wzorcach zaczerpniętych z biznesu” – mówi wiceprezes ZUS.
Działania te przynoszą wymierne efekty. Wobec wszystkich
wydanych przez CUM-y decyzji do WSA zaskarżonych zostało jedynie 7
proc. decyzji (wnioskodawcy w okresie od 1 kwietnia 2018 r. do 31
sierpnia 2020 r. złożyli 814 skarg do WSA). Wg stanu na 31 sierpnia
2020 r. rozpatrzonych zostało 429 skarg (oddalonych zostało 278 skarg,
natomiast w 151 sprawach WSA uchyliły decyzję Zakładu i zwróciły
sprawy do ponownego rozpoznania). Udział procentowy oddalonych skarg
wyniósł zatem 65 proc.
Co ważne umorzenie należności może mieć miejsce w szczególnie
trudnych sytuacjach określonych przepisami prawa, m.in. wtedy, gdy ZUS
stwierdził całkowitą nieściągalność należności. Jednak jest to ściśle
obwarowane przepisami.
Więcej
informacji w raporcie "Centra umorzeń - podsumowanie
działalności" (pdf 339kb).