|
Potwierdzenia - ubezpieczenia |
1.1.1 Potwierdzenia - ubezpieczenia
Okno „Potwierdzenia - ubezpieczenia” prezentuje wystawione dla Ubezpieczonego potwierdzenia.
Dane są prezentowane na liście „Potwierdzenia”. Dostępne są następujące informacje:
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Możliwe statusy dla potwierdzeń:
1.1.1.1 Tworzenie dokumentu potwierdzenia
Okno „Potwierdzenia” prezentuje Kreatora dokumentu Potwierdzenia.
Po kliknięciu na przycisk „UTWÓRZ NOWY” Użytkownik przejdzie do tworzenia nowego potwierdzenia. Poniżej przedstawiono okno Kreatora Potwierdzeń dla profilu „Ubezpieczony”.
Ekran Utwórz nowe potwierdzenie - krok 1
Dostępne pola w formularzu:
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Ekran Utwórz nowe potwierdzenie - Krok 2 Po kliknięciu na przycisk NASTĘPNY, Użytkownik przejdzie do kolejnego ekranu:
Dostępne pola w formularzu:
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Klient PUE ma możliwość odznaczyć i zaznaczyć checkboxy poprzez przycisk „ZAZNACZ/ODZNACZ WSZYSTKO” lub zaznaczyć tylko wybrane checkboxy pojedynczo w nie klikając. Gdy zaznaczono sekcje z kalendarzem, należy uzupełnić wybór dat. Zakres pobieranych danych ograniczony będzie do okresu 18-tu m-cy wstecz od daty bieżącej, a w przypadku podstawy wymiaru składek prezentowane będą dane za okres 24 miesięcy.
Ekran podglądu. Po kliknięciu na przycisk „PODGLĄD”w Kreatorze, otworzy się okno podglądu potwierdzenia, na którym można sprawdzić poprawność zakresu wybranych danych. Dokument nie jest jeszcze podpisany certyfikowaną pieczęcią ZUS.
Przypadek zaznaczenia checkbox’a „Nie pobieram świadczenia”:
Ekran podglądu. Po kliknięciu na przycisk „PODGLĄD” w Kreatorze, otworzy się okno podglądu potwierdzenia, na którym można sprawdzić poprawność zakresu wybranych danych. Dokument nie jest jeszcze podpisany certyfikowaną pieczęcią ZUS.
Ekran podpisania potwierdzenia. W przypadku zaakceptowania przez wnioskującego zakresu danych na dokumencie i podjęcia decyzji o podpisaniu wygenerowanego dokumentu, klikamy na przycisk „ZATWIERDŹ”. Pojawi się komunikat informujący o utworzeniu potwierdzenia oraz terminie dostępności w Portalu PUE. Przycisk „ZATWIERDŹ” jest nieaktywny w Kreatorze dla niewygenerowanych potwierdzeń. Użytkownik wraca automatycznie do listy potwierdzeń po kliknięciu na przycisk „OK”. Potwierdzenie zmienia status na „Oczekujący”, a po chwili zmienia się na „Wystawiony”. Odświeżanie wyświetlanych informacji na liście, w tym zmiany statusu na „Wystawiony”, możemy dokonać poprzez przycisk „ODŚWIEŻ”. W każdym momencie pracy z Kreatorem, Klient PUE ma możliwość przerwania pracy. Służy do tego przycisk „WYJDŹ”. Po kliknięciu na przycisk praca zostaje przerwana. Zostanie wyświetlony komunikat:
1.1.1.2 Wznowienie edycji potwierdzenia
W oknie można wznowić edycję jeszcze niedokończonych i kreowanych danych potwierdzenia dla dokumentów w statusie „Roboczym”.
Jeżeli Użytkownik przerwie pracę z Kreatorem przed wygenerowaniem plików, to dokument zostanie zapisany na liście dokumentów potwierdzeń w statusie „Roboczym” z możliwością wznowienia jego edycji. Akcja „WZNÓW” dostępna będzie dla Użytkownika tylko w dniu generowania, czyli do godziny 24:00. Funkcjonalność edycji zapewnia odtworzenie ostatnio zapisanych przez Użytkownika wybranych opcji w ramach Kreatora Potwierdzeń. System prezentuje tylko opcje wyboru sprzed przerwania pracy z Kreatorem, zdefiniowane w potwierdzeniu przez użytkownika. Potwierdzenie zostanie otwarte ponownie do edycji i dalszej obsługi. 1.1.1.3 Usuwanie widoczności potwierdzenia
W aplikacji istnieje możliwość usunięcia widoczności potwierdzenia w liście dla potwierdzeń w statusie „Roboczy”, „Wystawiony” lub „Wydany”.
Usunięcie widoczności potwierdzenia może odbywać się na dwa sposoby:
Użytkownik ma możliwość usunięcia potwierdzenia z listy poprzez przycisk „USUŃ”. Po wybraniu polecenia usuń dla wskazanego potwierdzenia, potwierdzenie nie jest prezentowane w oknie „Potwierdzenia”. Potwierdzenia nie będą również prezentowane na liście potwierdzeń w innej sytuacji - gdy minie ich okres dostępności w portalu PUE NPI:
Po minięciu tego czasu, potwierdzenie nie będzie prezentowane. Potwierdzenie nie jest fizycznie usuwane z systemu, a jedynie zostaje zmieniony jego status na „Anulowany”. 1.1.1.4 Wysłanie dokumentu potwierdzenia na e-mail
Okno prezentuje możliwość wysłania wydanego dokumentu potwierdzenia na wskazany e - mail.
Użytkownik ma możliwość wysłania Potwierdzenia w postaci pliku XML i/lub PDF podpisanego elektronicznie (kwalifikowaną pieczęcią ZUS) na wskazany adres e-mail. Po kliknięciu na przycisk „WYŚLIJ E-MAIL” w liście potwierdzeń otworzy się okno „Adres e-mail”, w którym Użytkownik wprowadza adres e-mail i potwierdza poprawność adresu e-mail /lub wprowadza nowy oraz podaje (dwukrotnie) hasło do zaszyfrowania załączników.
W polu „Wprowadź adres e-mail” domyślnie wczytuje się adres e-mail zapisany w profilu użytkownika PUE. Adres można ręcznie zmienić na inny.
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Po wybraniu przez Użytkownika akcji „Wyślij”, wykonywane są przez system czynności:
Po poprawnej emisji zostaje wyświetlony komunikat informujący o wysłaniu e-maila. Następuje powrót do okna „Listy potwierdzeń”, gdzie pokazuje się w oknie „Potwierdzenie”, w kolumnie „Adres e-mail” uzupełniona informacja, na jaki adres e-mail Użytkownik dokonał emisję plików.
Status dokumentu Potwierdzenia zostaje zmieniony na „Wydany”.
1.1.1.5 Zapisanie i pobieranie potwierdzenia
Możliwość zapisania dokumentu na dysk lokalny w jednym z wybranych formatów, a także możliwość wielokrotnego pobrania wygenerowanego potwierdzenia.
Zapisanie potwierdzeń w wybranym formacie dostępne jest z poziomu:
Po wybraniu przycisku „Zapisz jako-…” Klient PUE automatycznie zostaje przekierowany do okna w przeglądarce, gdzie dokonuje wyboru lokalizacji docelowej.
Użytkownik może też wielokrotnie pobierać zapisany pliku PDF lub XML (ilość pobrań określona jest parametrem). 1.1.1.6 Podgląd potwierdzenia
Okno prezentuje podgląd Potwierdzenia.
Podgląd dla potwierdzeń dostępny jest z poziomu:
Do przejrzenia zawartości Potwierdzenia w statusie „Wystawiony” i „Wydany” służy przycisk „PODGLĄD” dostępny w liście potwierdzeń. Prezentowany jest dokument w formacie PDF z dokonanymi przez użytkownika wyborami.
System prezentuje dane na moment generowania potwierdzenia. W trybie podglądu nie jest możliwa edycja danych. Podpis kwalifikowaną pieczęcią odbywa się w tle w momencie akceptacji przez wnioskującego. Na końcu dokumentu Potwierdzenia umieszczona jest informacja o podpisie certyfikowaną pieczęcią ZUS. Dostępne są następujące akcje:
Użytkownik ma możliwość powrotu do okna „Potwierdzenia”, służy do tego przycisk „Zamknij”. Podgląd pliku PDF zostanie zamknięty. 1.1.1.7 Brak możliwości wygenerowania potwierdzenia
W sytuacji błędnych /niepełnych danych Ubezpieczonego w systemie, np. brak wprowadzonego PESELu ubezpieczonego, czy brak kompletów danych o podstawach i składkach, aktywne świadczenie na koncie, zostanie zablokowana możliwość wygenerowania Potwierdzenia. Podczas próby generowania dokumentu zostanie wyświetlony komunikat blokujący wygenerowanie dokumentu Potwierdzenia, przykładowo:
Po wysłaniu zapytania, potwierdzenie przyjmuje status „Błąd podpisu”. 1.1.2 Portal Weryfikacji Potwierdzeń
W ramach Portalu Weryfikacji Potwierdzeń Użytkownik ma dostęp bez uwierzytelniania (logowania) do wyszukiwania danych o Potwierdzeniach i zatwierdzenia ich autentyczności. Portal Weryfikacji Potwierdzeń jest dostępny dla każdej strony trzeciej (Instytucje, Banki, etc.), która może dokonać weryfikacji potwierdzeń wydanych przez Zakład Klientom PUE. Portal umieszczony jest na stronie głównej https://www.zus.pl/portal/riu/riuPortalWeryfPotw.npi.
Nie jest wymagana specjalna rola do zalogowania. Użytkownikowi, po wpisaniu adresu w przeglądarce internetowej otwiera się okno „Wyszukiwarka potwierdzeń”. Pod nagłówkiem okna są objaśnienia usługi wyszukiwania potwierdzeń dla strony trzeciej. W celu uwierzytelnienia strony weryfikującej, Użytkownik wprowadza informacje z wcześniej wygenerowanego dokumentu potwierdzenia, tj.:
następnie przyciskiem „Wyszukaj potwierdzenie” system sprawdza istnienie w bazie podanego znaku pisma.
W kolejnym oknie weryfikacyjnym odpowiadamy na zadane przez system pytanie oraz podajemy dane z jednego numeru identyfikacyjnego (lub wszystkich) z dokumentu (Rola Ubezpieczony/Świadczeniobiorca: PESEL/DOWÓD TOŻSAMOŚCI; Rola Płatnik: NIP/REGON), następnie przepisujemy znaki widoczne w mechanizmie CAPTCH’a. Przykładowy widok wg roli Ubezpieczony/Świadczeniobiorca:
Przyciskiem „WERYFIKUJ I POBIERZ POTWIERDZENIE” system weryfikuje poprawność wszystkich danych. Po poprawnym wyszukaniu danych, „POTWIERDZENIE” zostanie odnalezione i wyświetlone w formacie PDF. Poniżej przykładowy dokument potwierdzenia:
Użytkownik może porównać oba dokumenty (papierowy i pdf). Dokument z potwierdzeniem po zweryfikowaniu można zamknąć. |