|
Kreatory wniosków |
Kreatory wniosków
Kreator wniosków o wydanie zaświadczenia A1 dotyczy wniosków US-1, US-2, US-3, US-4 oraz załączników US-54 i US-55 i jest jedynym sposobem umożliwiającym utworzenie oraz edycję wyżej wymienionych wniosków. Zaświadczenie A1 potwierdza, że w okresie pracy za granicą właściwe jest ustawodawstwo polskie, a więc składki powinny być opłacane w Polsce. Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia może wystąpić: pracodawca, pracownik, osoby wykonujące pracę na własny rachunek. Poniżej opisane zostało tworzenie nowych wniosków w części wspólnej dla wszystkich wniosków, a następnie w poszczególnych podrozdziałach, w których poszczególne kroki kreatora różnią się dla danych wniosków. Opisano również edycję i przeglądanie wniosków.
Tworzenie nowych wniosków (kroki wspólne dla wszystkich typów wniosków)
Użytkownik po zalogowaniu może wypełnić, edytować, przeglądać i wysłać wnioski z wykorzystaniem standardowych usług składania formularzy. Wnioski mogą być podpisane:
Dostęp do kreatora wniosków o wydanie zaświadczenia A1 można uzyskać w panelu ogólnym, ubezpieczonego lub płatnika poprzez opcję Kreatory wniosków - w menu z lewej strony ("Kreator wniosku o wydanie zaświadczenia A1")
W zależności od miejsca uruchomienia (panelu) odpowiedni zakres danych będzie automatycznie pobierany do kreatora. W przypadku uruchomienia kreatora na panelu Ogólnym, przed uruchomieniem kreatora zostanie użytkownikowi udostępnione standardowe w PUE okno wyboru roli z listy dostępnych dla danego profilu. Przejście do pierwszego kroku kreatora będzie wymagało wskazania roli w jakiej użytkownik będzie wypełniał wniosek.
Ponadto utworzenie wniosku za pomocą funkcji „Inna-wprowadzanie ręczne”, będzie wymagało od użytkownika wybrania kontekstu Ubezpieczonego bądź Płatnika. Dla obu opcji jest określone minimum identyfikacyjne, które będzie musiało być wypełnione przed przejściem do kreatora. Po poprawnym wprowadzeniu danych, system identyfikuje podmiot i przenosi dane z systemu ZUS do kreatora wniosku.
Wybór roli wyświetli ekran powitalny kreatora wniosków o wydanie zaświadczenia A1 o nazwie "Kreator wniosku o wydanie zaświadczenia A1"
Aby przejść do 1 kroku trzeba nacisnąć przycisk "Dalej". Sekcja „Wniosek dotyczy” zawiera dwie opcje wyboru:
Sekcja „Okres, na który ma być wydane zaświadczenie A1” ma 2 pola wyboru dat:
Sekcja „Praca w państwach” zawiera dwie opcje wyboru:
W zależności od wybranych powyżej pól dalsze kroki kreatora są różne dla poszczególnych typów wniosków i zostały opisane w osobnych podrozdziałach:
Jeśli dla formularzy US-1 do US-4 nie zaznaczono checkboxów dotyczących
wypełnienia załączników
US-54 i US-55 (wnioski i załączniki opisano w kolejnych podrozdziałach) to po wypełnieniu wszystkich
kroków dedykowanych
dla poszczególnych formularzy US-1, US-2, US-3, US-4 prezentowane jest okno z klauzulą RODO wspólne dla
wszystkich typów
formularzy. Po prezentacji okna należy wybrać przycisk „Zapisz i przejdź dalej”.
Po kliknięciu przycisku „Zapisz i przejdź dalej” prezentowane jest okno Podsumowania, w którym przed kliknięciem „Wyślij” należy dołączyć załączniki, jeśli istnieją.
Tworzenie wniosku US-1
Dane osoby która wykonuje pracę na własny rachunek
Jeżeli wybrano „osoby prowadzącej działalność” i „praca w jednym państwie” w kroku 1 opisanym w rozdziale Tworzenie nowych wniosków, tworzony jest wniosek US-1 i prezentowane jest okno „Dane osoby, która wykonuje pracę na własny rachunek” kroku 2, w którym należy określić dane w 2 sekcjach: „Dane osoby, która wykonuje pracę na własny rachunek”, „Adres w państwie pobytu”.
W sekcji „Dane osoby, która wykonuje pracę na własny rachunek” prezentowane są następujące dane: Nazwa firmy, NIP, REGON, PESEL, Rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, Imię, Nazwisko, Miejsce urodzenia – wprowadzane ręcznie. Dane te pobierane są automatycznie (poza Miejscem urodzenia) w zależności od roli wybranej w kroku ogólnym (rola Płatnik, Ubezpieczony).
W sekcji „Adres w państwie pobytu” zawarte są następujące informacje: Ulica, Numer domu, Numer lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa. W przypadku braku stałego adresu należy zaznaczyć checkbox „Brak stałego adresu” (dane dotyczące adresu (poza Nazwą państwa) są w takim przypadku wyszarzone).
Dane o miejscu i okresie działalności za granicą
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Dane o miejscu i okresie działalności za granicą” kroku 3, w którym należy określić dane w sekcji : „Adres prowadzenia działalności za granicą”.
W sekcji prezentowane są następujące dane: Nazwa zagranicznego kontrahenta, Ulica, Numer domu, Numer lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa (wybór ze słownika państw niezawierającego Polski), Brak stałego adresu (dane dotyczące adresu (poza Nazwą państwa) są w przypadku zaznaczenia checkboxa „Brak stałego adresu” wyszarzone). Dla pola wyboru „Czy działalność była już wykonywana na terytorium tego państwa?” prezentowana jest informacja „Jeśli TAK, podaj dotychczasowe okresy (pole nieaktywne przy wybraniu opcji NIE) i wskaż, czy na dany okres zostało wydane zaświadczenie”. Przy wybraniu opcji TAK należy ręcznie wypełnić dotychczasowe okresy i dodatkowo wyświetlany jest komunikat: „Wskaż tylko ostatnie okresy, w których prowadziłeś działalność za granicą, pomiędzy którymi nie było co najmniej dwumiesięcznej przerwy”.
Dane o działalności prowadzonej w Polsce
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Dane o działalności prowadzonej w Polsce” kroku 4, w którym należy określić dane w sekcjach: „Dane o działalności prowadzonej w Polsce”, „Oświadczam, że podlegam ubezpieczeniom w Polsce z tytułu:”.
W sekcji „Dane o działalności prowadzonej w Polsce” prezentowane są następujące dane: Działalność jest prowadzona od (data), Rodzaj faktycznie prowadzonej działalności (wypełniane ręcznie, tylko jeśli wprowadzono datę od prowadzenia działalności), Klasyfikacja działalności wg PKD (wybór ze słownika), GRUPA (wybór ze słownika). Dodatkowo prezentowane są pola wyboru „Czy podczas wykonywania pracy za granicą, w Polsce będzie zachowana infrastruktura, która umożliwi dalsze prowadzenie działalności po zakończeniu pracy za granicą?” oraz „Czy będziesz prowadził działalność na własny rachunek w Polsce, po zakończeniu pracy za granicą?”
W sekcji „Oświadczam, że podlegam ubezpieczeniom w Polsce z tytułu:” prezentowane są następujące pola wyboru „prowadzenia działalności” oraz „obowiązkowego ubezpieczenia społecznego rolników w KRUS (do wniosku dołącz zaświadczenie z KRUS dla potrzeb określenia właściwego ustawodawstwa)”.
Tworzenie wniosku US-2Dane osoby która wykonuje pracę na własny rachunek
Jeżeli wybrano „osoby prowadzącej działalność” i „praca w kilku państwach” w kroku 1 opisanym w rozdziale Tworzenie nowych wniosków, tworzony jest wniosek US-2 i prezentowane jest okno „Dane osoby która wykonuje pracę na własny rachunek” kroku 2, w którym należy określić dane w 2 sekcjach: „Dane osoby, która wykonuje pracę na własny rachunek”, „Adres w państwie pobytu”.
W sekcji „Dane osoby, która wykonuje pracę na własny rachunek” prezentowane są następujące dane: Nazwa firmy, NIP, REGON, PESEL, Rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, Imię, Nazwisko, Miejsce urodzenia – wprowadzane ręcznie. Dane te pobierane są automatycznie (poza Miejscem urodzenia) w zależności od roli wybranej w kroku ogólnym (rola Płatnik, Ubezpieczony).
W sekcji „Adres w państwie pobytu” zawarte są następujące informacje: Ulica, Numer domu, Numer lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa. W przypadku braku stałego adresu należy zaznaczyć checkbox „Brak stałego adresu” (dane dotyczące adresu (poza Nazwą państwa) są w takim przypadku wyszarzone).
Adres siedziby firmy i dane prowadzonej działalności
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Adres siedziby firmy i dane prowadzonej działalności” kroku 3, w którym należy określić dane w sekcjach: „Adres siedziby firmy” oraz „Dane o charakterze i zakresie prowadzonej działalności wg PKD”.
W sekcji „Adres siedziby firmy” prezentowane są następujące dane: Ulica, Numer domu, Numer lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa (wybór ze słownika państw).
W sekcji „Dane o charakterze i zakresie prowadzonej działalności wg PKD” prezentowane są następujące dane: Klasyfikacja faktycznie prowadzonej działalności wg PKD (wybór ze słownika), GRUPA (wybór ze słownika).
Informacje o miejscu wykonywania działalności za granicą
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacje o miejscu wykonywania działalności za granicą” kroku 4, w którym należy określić dane w sekcji: „Miejsce wykonywania działalności za granicą”.
W sekcji „Miejsce wykonywania działalności za granicą” prezentowane są następujące dane: Nazwa, Miejscowość, Numer domu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa, Brak adresu.
Na dole okna znajdują się przyciski:
Po wybraniu przycisku Edytuj/Dodaj, użytkownik może edytować/wprowadzać dane w następującym zakresie:
Informacje o państwach wykonywania działalności za granicą
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacje o państwach wykonywania działalności za granicą” kroku 5, w którym należy określić dane w sekcjach: „Informacje o państwach wykonywania działalności” oraz „Informacje o zakresie działalności na własny rachunek”.
W sekcji „Informacje o państwach wykonywania działalności” prezentowane są następujące dane: Nazwy państw (wypełniane ręcznie jako lista państw), Wszystkie państwa UE (znacznik jeśli działalność dotyczy wszystkich państw w UE), Państwa EOG (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) i Szwajcaria (znacznik jeśli działalność dotyczy państw EOG).
W sekcji Informacje o zakresie działalności na własny rachunek prezentowane są: Panel informacji o zakresie działalności na własny rachunek oraz pole wyboru ze słownika państwa, które jest centrum zainteresowania użytkownika: „Centrum mojego zainteresowania znajduje się w:”
W Panelu informacji o zakresie działalności na własny rachunek widoczne są informacje o zakresie działalności na własny rachunek:
Poniżej znajdują się przyciski:
Po wybraniu przycisku Edytuj/Dodaj użytkownik może edytować/wprowadzać dane w następującym zakresie:
Tworzenie wniosku US-3Dane pracownika
Jeżeli wybrano „pracownika” i „praca w jednym państwie” w kroku 1 opisanym w rozdziale Tworzenie nowych wniosków, tworzony jest wniosek US-3 i prezentowane jest okno „Dane pracownika” kroku 2, w którym należy określić dane w 2 sekcjach: „Dane pracownika”, „Adres w państwie pobytu”.
W sekcji „Dane pracownika” prezentowane są następujące dane: PESEL, Rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, Imię, Nazwisko, Miejsce urodzenia – wprowadzane ręcznie. Dane te pobierane są automatycznie (poza Miejscem urodzenia) w zależności od roli wybranej w kroku ogólnym (rola Płatnik, Ubezpieczony).
W sekcji „Adres w państwie pobytu” zawarte są następujące informacje: Ulica, Numer domu, Numer lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa. W przypadku braku stałego adresu należy zaznaczyć checkbox „Brak stałego adresu” (dane dotyczące adresu (poza Nazwą państwa) są w takim przypadku wyszarzone).
Dodatkowo w sekcji „Dane pracownika” istnieje możliwość wybrania ubezpieczonego poprzez przycisk „Wybierz ubezpieczonego” dla roli Płatnik. Zakres pobranych danych będzie obejmował: Imię, Nazwisko, PESEL, Rodzaj, seria i nr dokumentu tożsamości.
Dane o miejscu i okresie delegowania
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Dane o miejscu i okresie delegowania” kroku 3, w którym należy określić dane w sekcjach: „Miejsce delegowania” oraz „Okres delegowania”.
W sekcji „Miejsce delegowania” prezentowane są następujące dane: Nazwa, Ulica, Numer domu, Numer lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa (wybór ze słownika państw niezawierającego Polski), Brak stałego adresu (dane dotyczące adresu (poza Nazwą państwa) są w przypadku zaznaczenia checkboxa „Brak stałego adresu” wyszarzone).
W sekcji „Okres delegowania” prezentowane są znacznik „Czy pracownik był dotychczas delegowany na terytorium tego państwa członkowskiego przez aktualnego pracodawcę” oraz Panel informacji o okresach delegowania.
W Panelu informacji o okresach delegowania widoczne są dodane przez użytkownika okresy. Panel jest dostępny do edycji tylko wówczas jeżeli w polu „Czy pracownik był dotychczas delegowany na terytorium tego państwa członkowskiego przez aktualnego pracodawcę?” zaznaczono opcję „Tak”. Panel zawiera następujące dane:
Poniżej znajdują się przyciski:
Po wybraniu przycisku Edytuj/Dodaj użytkownik może edytować/wprowadzać dane w następującym zakresie:
Jeżeli Panel posiada wprowadzone informacje, a użytkownik chce zmienić opcję w polu „Czy pracownik był dotychczas delegowany na terytorium tego państwa członkowskiego przez aktualnego pracodawcę?” na NIE wówczas zostanie wyświetlony komunikat:
„Zmiana odpowiedzi na pytanie „Czy pracownik był dotychczas delegowany na terytorium tego państwa członkowskiego przez aktualnego pracodawcę?” na NIE spowoduje usunięcie wprowadzonych informacji dotyczących okresów delegowania wyświetlonych poniżej. Czy chcesz kontynuować?”:
Dane o delegowaniu
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Dane o delegowaniu” kroku 4, w którym należy określić dane w sekcjach: „Dane z ostatniego miesiąca”, „Dane o delegowaniu”. W sekcji „Dane z ostatniego miesiąca” prezentowane są następujące dane:
Zaznaczenie „TAK” w tej sekcji wpływa na konieczność dołączenia załączników zgodnie z wyjaśnieniami. W sekcji „Dane o delegowaniu” prezentowane są następujące dane:
Dane pracodawcy delegującego
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Dane pracodawcy delegującego” kroku 5, w którym należy określić dane w sekcjach: „Dane pracodawcy delegującego”, „Dane o charakterze i zakresie prowadzonej działalności wg PKD”, „Dodatkowe dane o pracodawcy delegującym”.
W sekcji „Dane pracodawcy delegującego” prezentowane są następujące dane: Nazwa, NIP, REGON.
W sekcji „Dane o charakterze i zakresie prowadzonej działalności wg PKD” prezentowane są dane: Klasyfikacja faktycznie prowadzonej działalności wg PKD (wybór ze słownika), GRUPA (wybór ze słownika).
W sekcji „Dodatkowe dane o pracodawcy delegującym” prezentowane są dane:
Dodatkowo w sekcji „Dane pracodawcy delegującego” istnieje możliwość wybrania płatnika poprzez przycisk „Wybierz płatnika” dla roli Ubezpieczony. Zakres pobranych danych będzie obejmował: Nazwę, NIP, REGON.
Tworzenie wniosku US-4Dane pracownika
Jeżeli wybrano „pracownika” i „praca w kilku państwach” w kroku 1 opisanym w rozdziale Tworzenie nowych wniosków, tworzony jest wniosek US-4 i prezentowane jest okno „Dane pracownika” kroku 2, w którym należy określić dane w 2 sekcjach: „Dane pracownika”, „Adres w państwie pobytu”.
W sekcji „Dane pracownika” prezentowane są następujące dane: PESEL, Rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, Imię, Nazwisko, Miejsce urodzenia – wprowadzane ręcznie. Dane te pobierane są automatycznie (poza Miejscem urodzenia) w zależności od roli wybranej w kroku ogólnym (rola Płatnik, Ubezpieczony).
W sekcji „Adres w państwie pobytu” zawarte są następujące informacje: Ulica, Numer domu, Numer lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość, Nazwa państwa. W przypadku braku stałego adresu należy zaznaczyć checkbox „Brak stałego adresu” (dane dotyczące adresu (poza Nazwą państwa) są w takim przypadku wyszarzone).
Dodatkowo w sekcji „Dane pracownika” istnieje możliwość wybrania ubezpieczonego poprzez przycisk „Wybierz ubezpieczonego” dla roli Płatnik. Zakres pobranych danych będzie obejmował: Imię, Nazwisko, PESEL, Rodzaj, seria i nr dokumentu tożsamości.
Dane pracodawcy
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Dane pracodawcy” kroku 3, w którym należy określić dane w sekcjach: „Dane identyfikacyjne i adresowe pracodawcy”, „Informacje o miejscu wykonywania pracy”.
Obie sekcje posiadają panel, na którym widoczne są dane wprowadzone przez użytkownika oraz akcje umożliwiające wprowadzenie i modyfikację tych danych.
W panelu w sekcji „Dane identyfikacyjne i adresowe pracodawcy” widoczne są dodane przez użytkownika dane w zakresie:
Poniżej znajdują się przyciski:
Po wybraniu przycisku Edytuj/Dodaj użytkownik może edytować/wprowadzać dane w następującym zakresie:
W panelu w sekcji „Informacje o miejscu wykonywania pracy” widoczne są dodane przez użytkownika dane w zakresie:
Poniżej znajdują się przyciski:
Po wybraniu przycisku Edytuj/Dodaj użytkownik może edytować/wprowadzać dane w następującym zakresie:
Dodatkowe informacje
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Dodatkowe informacje” kroku 4, w którym należy określić dane w sekcjach: „Dodatkowe informacje o miejscach wykonywania pracy” oraz „Informacje o czasie pracy i wynagrodzeniu pracownika”.
W sekcji „Dodatkowe informacje o miejscach wykonywania pracy” prezentowane są następujące dane: Praca jako kierowca w transporcie międzynarodowym? (znacznik tak/nie), Nazwy państw (wypełniane ręcznie jako lista państw), Wszystkie państwa UE (znacznik jeśli praca dotyczy wszystkich państw w UE), Państwa EOG (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) i Szwajcaria (znacznik jeśli praca dotyczy państw EOG).
W sekcji Informacje o czasie pracy i wynagrodzeniu pracownika prezentowany jest panel informacji o czasie pracy i wynagrodzeniu pracownika.
W Panelu informacji o czasie pracy i wynagrodzeniu pracownika widoczne są następujące informacje:
Poniżej znajdują się przyciski:
Po wybraniu przycisku Edytuj/Dodaj użytkownik może edytować/wprowadzać dane w następującym zakresie:
Tworzenie załącznika: wniosku US-54W sytuacji, kiedy podczas wypełniania wniosków US-1 - US-4 wskazano pole „Wniosek dotyczy obywatela państwa trzeciego” wówczas należy wypełnić wniosek US-54 opisany w poniższym podrozdziale.
Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego - krok 1
W kroku 1 kreatora US-54 wypełniane są dane adresowe w 2 sekcjach. W sekcji Adres w państwie pochodzenia widoczne są następujące informacje:
W sekcji Adres pobytu w Polsce widoczne są następujące informacje:
Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego - krok 2
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego” kroku 2, w którym należy określić dane w sekcji: „Dane o pobycie w Polsce”.
W sekcji dostępne jest maksymalnie 10 wierszy z polami Data od i Data do (dane dotyczą ostatnich 3 lat).
Na dole okna znajdują się przyciski:
Po wybraniu przycisku Edytuj/Dodaj, użytkownik może edytować/wprowadzać dane w następującym zakresie:
Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego - krok 3
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego” kroku 3, w którym należy określić dane w sekcji: „Dokument, który uprawnia Cię do pobytu w Polsce”.
W sekcji można zaznaczyć wyłącznie jeden z siedmiu opisanych poniżej checkboxów: Zezwolenie na:
Wiza Schengen lub wiza krajowa wydana w celu:
Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego - krok 4
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego” kroku 4, w którym należy określić dane w 3 sekcjach: „Charakter i specyfika wykonywanej pracy najemnej lub pracy na własny rachunek”, „Obowiązek podatkowy”, „Działalność niezarobkowa”. W sekcji „Charakter i specyfika wykonywanej pracy najemnej lub pracy na własny rachunek” prezentowane są następujące dane:
W sekcji „Obowiązek podatkowy” prezentowane jest pole „Czy w Polsce jesteś rezydentem podatkowym? (rezydent podatkowy – osoba, która ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce)” – (pole wyboru tak/nie). W sekcji „Działalność niezarobkowa” prezentowane są dane:
Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego - krok 5
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacja o legalności zamieszkania obywatela państwa trzeciego” kroku 5, w którym należy określić dane w sekcji: „Inne okoliczności”.
W sekcji istnieje pole „Opisz inne okoliczności, które uważasz za istotne dla sprawy (np. czy masz rodzinę w Polsce, masz zamiar ją założyć/sprowadzić, masz zamiar osiedlić się w Polsce, masz polskie pochodzenie, wykonujesz zawód, który ma charakter deficytowy na lokalnym rynku pracy”, w którym wartości należy wprowadzić ręcznie.
Tworzenie załącznika: wniosku US-55W sytuacji, kiedy podczas wypełniania wniosków US-1 - US-4 wskazano pole „Wniosek dotyczy obywatela UE, EOG lub Szwajcarii” wówczas należy wypełnić wniosek US-55 opisany w poniższym podrozdziale.
Informacja o miejscu zamieszkania obywatela UE, EOG lub Szwajcarii - krok 1
W kroku 1 kreatora US-55 wypełniane są dane adresowe w 2 sekcjach. W sekcji Adres w państwie zamieszkania widoczne są następujące informacje:
W sekcji Adres w państwie pobytu widoczne są następujące informacje:
Informacja o miejscu zamieszkania obywatela UE, EOG lub Szwajcarii - krok 2
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacja o miejscu zamieszkania obywatela UE, EOG lub Szwajcarii” kroku 2, w którym należy określić dane w sekcjach: „Charakter i specyfika wykonywanej pracy najemnej lub pracy na własny rachunek” oraz „Sytuacja mieszkaniowa”.
W sekcji „Charakter i specyfika wykonywanej pracy najemnej lub pracy na własny rachunek” prezentowane są następujące dane:
W sekcji „Sytuacja mieszkaniowa” prezentowane są następujące dane:/p>
Informacja o miejscu zamieszkania obywatela UE, EOG lub Szwajcarii - krok 3
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacja o miejscu zamieszkania obywatela UE, EOG lub Szwajcarii” kroku 3, w którym należy określić dane w sekcji: „Sytuacja rodzinna i więzi rodzinne”.
W sekcji prezentowane są następujące dane:
Informacja o miejscu zamieszkania obywatela UE, EOG lub Szwajcarii - krok 4
Po wybraniu przycisku Dalej w poprzednim rozdziale prezentowane jest okno „Informacja o miejscu zamieszkania obywatela UE, EOG lub Szwajcarii” kroku 4, w którym należy określić dane w sekcjach: „Działalność niezarobkowa” oraz „Obowiązek podatkowy”.
W sekcji „Działalność niezarobkowa” prezentowane są dane:
W sekcji „Obowiązek podatkowy” prezentowane są dane:
Edycja wniosków za pomocą kreatoraWnioski US-1, US-2, US-3, US-4 oraz załączniki US-54, US-55 mogą być edytowane do momentu ich wysłania. Edycja wniosków odbywa się wyłącznie w kreatorze. Nie ma możliwości wyświetlenia danego wniosku w formie formularza w celu zmiany znajdujących się na nim danych.
Edycja wniosku rozpoczyna się w pierwszym kroku kreatora.
Podczas edycji wniosku istnieje możliwość zmiany okresu na jaki zaświadczenie ma zostać wydane. Pozostałe kroki edytowanego wniosku umożliwiają zmianę znajdujących się na nich danych. Podczas edycji nie ma możliwości zmiany rodzaju wniosku, tzn. pola wyboru z powyższego okna (w sekcji Wniosek dotyczy oraz Praca w państwach) są zablokowane do edycji. Do momentu kliknięcia przycisku Zapisz, jest możliwość zmiany jego typu – za pomocą wyboru opcji w pierwszym kroku kreatora. W przypadku, gdy użytkownik podczas edycji zmieni opcję decydującą o konieczności załączenia wniosku US-54 lub US-55 (np. pierwotnie został załączony załącznik US-54, ale podczas edycji została zmieniona opcja na załącznik US-55) informacja o poprzednim załączniku będzie przechowywana do momentu naciśnięcia przycisku Zapisz w trakcie edycji wniosku lub jego zamykania. Po zapisaniu wniosku informacja o załączonym wniosku – sprzecznym z obecnie zaznaczoną opcją – jest usuwana. Podgląd wnioskówPodgląd wniosków odbywa się na podobnej zasadzie jak pozostałych dokumentów (w formie strony WWW (html) albo dokumentu PDF) opisanych w rozdziale Podgląd dokumentu roboczego.
|