• | Zgłoszenia umowy o dzieło |
• | Korekty/wycofania umowy o dzieło |
Kreator zgłoszenia umowy o dzieło (RUD) |
Poniżej kolejno opisane zostały wspomniane wyżej procedury.
Kreator zgłoszenia RUD umożliwia automatyczne generowanie (w jednej sesji kreatora) wiele dokumentów RUD dla zamawiającego oraz podanych wykonawców umów. Każdy z wygenerowanych dokumentów dotyczy tylko jednego wykonawcy umowy. Wykonawcy umów, których dotyczą generowane wnioski mogą być wprowadzane manualnie lub importowane z przygotowanego wcześniej pliku (w formacie: xls, xlsx, csv, ods, xml). W celu uruchomienia Kreatora zgłoszenia umowy o dzieło, należy:
Istnieje również możliwość uruchomienia kreatora z menu Kreatory wniosków wybrając pozycję Kreator zgłoszenia umowy o dzieło.
Kreator RUD może być uruchomiony z poziomu paneli: Ogólny, Ubezpieczony lub Płatnik. Kreator RUD można także uruchomić z widoku Rejestr umów o dzieło – po wskazaniu wybranych dokumentów do korekty lub wycofania.
Kreator zgłoszenia umowy o dzieło realizuje kolejno kroki: Krok 1 z 3: Dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło Krok 2 z 3: Dane wykonawców umowy o dzieło Krok 3 z 3: Podsumowanie
W trakcie pracy z kreatorem należy pamiętać, iż dane wprowadzone przez użytkownika, w kolejnych krokach kreatora, do czasu utworzenia wniosków nie są utrwalane. W przypadku przerwania pracy z kreatorem (Anuluj) przed zapisaniem wniosków, konieczne będzie ponowne wprowadzenie niezapisanych danych.
W kroku pierwszym kreatora RUD następuje weryfikacja i ewentualne uzupełnienie/zmiana danych zamawiającego pobranych z PUE. Dane zamawiającego zostaną automatycznie wypełniane na podstawie informacji znajdujących się w PUE. W przypadku danych identyfikacyjnych po pobraniu zostaną one zablokowane. Dane adresowe i kontaktowe będą do edycji. W celu uruchomienia pierwszego kroku kreatora należy przejść do menu bocznego Dokumenty robocze, wybrać opcję tworzenia nowego dokumentu, a następnie wskazać typu dokumentu: RUD i przejść do tworzenia dokumentu. Ekran pierwszego kroku kreatora prezentuje bloki danych wnioskodawcy (dane identyfikacyjne, dane adresowe i kontaktowe).
Jeżeli dane zamawiającego zostały zmienione w nieprawidłowy sposób, po wybraniu przycisku Dalej, błędne lub brakujące dane zostaną zaznaczone na czerwono.
Uruchamianie kreatora z zakładki Ogólny
Kreator uruchamiany z zakładki Ogólny przed wyświetleniem danych Zamawiającego będzie umożliwiał wskazanie roli, w jakiej występuje użytkownik.
Widok Ogólny – wybór roli:
Widok Ogólny – wskazanie mocodawcy, jeżeli wybrano rolę „Inna wprowadzana ręcznie”:
Po wybraniu roli nastąpi przejście do danych Zamawiającego. W oknie zostaną zaprezentowane wyłącznie te dane, które zostały przez użytkownika podane w oknie wcześniejszym.
Po kliknięciu Wstecz można wrócić do ekranu powitalnego, gdzie jest możliwość zmiany roli (w zakresie dostępnych dla użytkownika).
W kroku drugim kreatora RUD należy dodać wykonawców umów o dzieło oraz dane o umowach zawartych z nimi przez zamawiającego. Dla każdego wykonawcy zostanie wygenerowany oddzielny wniosek RUD. Dane wykonawców i umów mogą być wprowadzane manualnie lub importowane z przygotowanego wcześniej pliku (w formacie: xls, xlsx, csv, ods, xml).
Widok drugiego kroku kreatora prezentuje listę wykonawców, dla których będą generowane dokumenty (inicjalnie lista jest pusta) oraz liczbę podmiotów możliwych do dodania.
Importuj wykonawców
Opcja importu wykonawców z pliku umożliwia import danych wielu wykonawców ze wskazanego pliku (w formacie xls, xlsx, csv, ods, xml). Dla każdego wykonawcy zostanie tworzony oddzielny dokument RUD.
Plik ten może być utworzony:
Po wybraniu przycisku „Importuj wykonawców” można wskazać plik, który zawiera zaimportowanych wykonawców.
Maksymalna liczba wykonawców w chwili publikacji tego podręcznika jest równa 50. Do każdego wykonawcy można zgłosić 10 umów o dzieło.
Przy powyższych danych możliwe jest zaimportowanie podczas jednego przebiegu kreatora maksymalnie 500 umów o dzieło.
Dla każdego wykonawcy można wprowadzić maksymalnie 10 umów. Jeżeli z jednym wykonawcą została zawarta większa liczba umów wówczas należy kolejny raz wprowadzić dane tego wykonawcy.
Aby sobie ułatwić sprawę, istnieje możliwość wczytania danych o wykonawcach i zawartych z nimi umowach z pliku importu. W przypadku, kiedy w pliku dla jednego wykonawcy znajdzie się wiecej niż 10 umów, wówczas zostaną one podzielone na kilka wierszy. Na przykładzie poniżej wykonano import z pliku, który zawierał 11 umów dla wykonawcy „Marek” i jedną umowę dla wykonawcy „Marian”. Podczas importu utworzone została lista z zaimportowanymi danymi, na której wykonawca „Marek” został powielony – w jednym wierszu znajduje się 10 umów (maksymalna określona dla dokumentu RUD), zaś w drugim pozostała część umów z nim zawartych (1)
W przypadku wystąpienia błędów w danych znajdujących się w zaimportowanym pliku pojawi się okno Błędy importu danych wykonawców umowy o dzieło. W oknie zostaną wyświetlane błędy, które zostały wykryte we wskazanym pliku – dla każdego rekordu oddzielnie. Raport z importu można zapisać w postaci pliku za pomocą polecenia Zapisz raport z błędami.
Po kliknięciu Zamknij nastąpi powrót do wcześniejszego okna. Wskazany plik nie został zaimportowany. Plik należy otworzyć w zewnętrznym narzędziu (zależnym od typu importowanego pliku – csv, xls, xslx, ods, csv) i następnie usunąć/poprawić błędne wpisy. Poprawny plik można ponownie wskazać go do importu. Po poprawieniu danych kreator zezwoli na przejście do kolejnego kroku.
Dodaj wykonawcę
Przycisk „Dodaj wykonawcę” umożliwia wprowadzenie danych wykonawcy umowy o dzieło.
Dla każdego wykonawcy zostanie tworzony oddzielny dokument RUD.
Dodaj umowę
Przycisk „Dodaj umowę” umożliwia wprowadzenie zestawu danych umowy o dzieło ze wskazanym wcześniej wykonawcą.
W kroku trzecim kreatora RUD prezentowana jest informacja o liczbie wszystkich umów wprowadzonych podczas jego przebiegu. Znajduje się również oświadczenie, które należy zaznaczyć, aby przejść dalej.
Wybór przycisku Utwórz i przejdź dalej kończy działanie trzeciego kroku kreatora, następuje automatyczne przekierowanie do podpisywania i wysyłania utworzonych dokumentów RUD. Jednocześnie na ekranie prezentowany jest komunikat potwierdzający utworzenie wniosków.
Po utworzeniu dokumentów RUD następuje ich podpisywanie i wysyłanie. Wnioski prezentowane na liście mogą być przeglądane, uzupełniane o dodatkowe załączniki. Ekran podpisywania i wysłania prezentuje listę dokumentów RUD utworzonych oddzielnie dla każdego z wykonawców.
Podpisz i wyślij
„Podpisz i wyślij” umożliwia określenie sposobu odbioru odpowiedzi z ZUS (elektronicznie, pocztą lub w TJO ZUS) a następnie grupowe podpisanie i wysyłkę dokumentów. Po wybraniu przycisku „Podpisz i wyślij” prezentowany jest ekran wyboru sposobu przesłania odpowiedzi:
Po zatwierdzeniu sposobu odpowiedzi statusy wszystkich wniosków zostaną zmienione na „Zlecona”.
Autoryzacja usługi biznesowej
Autoryzacja usługi biznesowej umożliwia grupowe podpisanie (profilem zaufanym ePUAP, podpisem osobistym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym) oraz wysyłkę dokumentów. Operacja autoryzacji usługi, jest uruchomiana po określeniu wyboru sposobu odpowiedzi z ZUS. Na ekranie prezentowane jest informacje o liczbie wybranych dokumentów. Dokumenty są podpisywane wybranym rodzajem podpisu, w paczkach. Dla podpisu ePUAP w paczce może być nie więcej niż 6 dokumentów.
Po zakończeniu podpisywania jednej paczki dokumentów, jeżeli na liście pozostały dokumenty nie potwierdzone, następuje wyświetlenie komunikatu umożliwiającego potwierdzenie kolejnej paczki dokumentów wybranym rodzajem podpisu.
Po zakończeniu podpisywania wszystkich dokumentów, na ekranie prezentowany jest komunikatu informujący o podpisaniu wszystkich dokumentów. Kreator RUD jest zamykany.
Szczegóły dokumentu
Szczegóły dokumentu prezentują informacje na temat wniosku RUD, który został wygenerowany kreatorem. Dostępne są akcje umożliwiające dodanie załącznika. Opcja dostępna jest podczas podpisywania i wysłania dokumentów wygenerowanych kreatorem RUD. Po wybraniu przycisku „Szczegóły dokumentu” prezentowany jest ekran:
Kreator korekty/wycofania RUD umożliwia automatyczne generowanie (w jednej sesji kreatora) wiele dokumentów korygujących/wycofujących dokumenty RUD zarejestrowane przez zamawiającego. Każdy z wygenerowanych dokumentów dotyczy tylko jednego wykonawcy umowy. Dane wykonawców i umów, których dotyczą generowane wnioski, mogą być wprowadzane manualnie lub importowane z przygotowanego wcześniej pliku (w formacie: xls, xlsx, csv, ods, xml).
W celu uruchomienia Kreatora korekty zgłoszenia albo Kreatora wycofania zgłoszenia umowy o dzieło, należy:
Istnieje również możliwość uruchomienia kreatora z menu Kreatory wniosków wybrając pozycję Kreator zgłoszenia umowy o dzieło.
Kreator RUD może być uruchomiony z poziomu paneli: Ogólny, Ubezpieczony lub Płatnik. Kreator RUD można także uruchomić z widoku Rejestr umów o dzieło – po wskazaniu wybranych dokumentów do korekty lub wycofania.
Kreator korekty zgłoszenia/wycofania zgłoszenia umowy o dzieło realizuje kolejno kroki: Krok 1 z 4: Dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło Krok 2 z 4: Wybór korygowanych/wycofywanych dokumentów Krok 3 z 4: Dane wykonawców umowy o dzieło Krok 4 z 4: Podsumowanie W trakcie pracy z kreatorem należy pamiętać, iż dane wprowadzone przez użytkownika, w kolejnych krokach kreatora, do czasu utworzenia wniosków nie są utrwalane. W przypadku przerwania pracy z kreatorem (Anuluj) przed zapisaniem wniosków, konieczne będzie ponowne wprowadzenie niezapisanych danych.
Krok 1 z 4: Dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło
Sposób postępowania analogiczny do opisu w rozdziale Krok 1 z 3: Dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło.
Krok 2 z 4: Wybór korygowanych/wycofywanych dokumentów
W przypadku kreatora korekty zgłoszenia RUD można wskazać dokumenty źródłowe, które będą podlegać korekcie. Sposób zachowania kreatora korekty zależny jest od tego czy w tym kroku został wskazany korygowany dokument źródłowy. W przypadku kreatora wycofania zgłoszenia RUD konieczne jest wskazanie dokumentów źródłowych, które będą podlegać wycofaniu z rejestru umów o dzieło. W oknie zaprezentowana zostanie lista dokumentów z rejestru RUD w ZUS, które mogą być skorygowane/wycofanie przez użytkownika PUE.
Użytkownik ma możliwość wydrukowania informacji oraz zapisu ich na dysk lokalny. Użytkownik ma możliwość wyodrębnienia elementów na liście za pomocą filtra umieszczonego nad nią. Wyświetlone okno udostępnia również mechanizm stronicowania, ułatwiający eksplorowanie listy.
Wskazanie dokumentów do korekty odbywa się w sekcji Rejestr umów o dzieło. Należy zaznaczyć wybrane checkboxy z lewej strony, a następnie kliknąć strzałkę przenoszącą zaznaczone dokumenty do sekcji Wybrane umowy o dzieło. Po wybraniu dokumentów można je wszystkie usunąć klikając Usuń znajdującym się w nagłówku ostatniej kolumny w sekcji Wybrane umowy o dzieło. Jest też możliwość usunięcia wybranych dokumentów klikając Usuń w kolejno wybieranych wierszach. W przypadku nie wybrania dokumentu do korekty konieczne będzie uzupełnienie danych w kolejnym korku kreatora (wskazanie wykonawcy i zawartych z nim umów).
Krok 3 z 4: Dane wykonawców umowy o dzieło
W przypadku kreatora wycofania zgłoszenia RUD konieczne jest wskazanie dokumentów źródłowych, które będą podlegać wycofaniu z rejestru umów o dzieło. Jeżeli takie dokumenty nie zostały wskazane nie ma możliwości przejścia do opisywanego tutaj kroku.
W przypadku kreatora korekty zgłoszenia RUD lista akcji dostępnych w kroku będzie zależna czy w wcześniej zostały wskazane dokumenty źródłowe.
Funkcjonalność po wskazaniu wykonawców w kroku poprzednim - Korekta/Wycofanie
Po wcześniejszym wskazaniu w dokumentów użytkownik może dokonywać zmiany wyłącznie w ramach wybranych dokumentów. W takiej sytuacji w kroku nie można dodać nowych wykonawców. Brak przycisków Dodaj wykonawcę, Importuj wykonawców, Usuń wszystkich wykonawców. W zależności od tego czy mamy do czynienia z kreatorem korekty albo wycofania inaczej będą wyglądały informacje prezentowane w oknie wyświetlającym wybranych wykonawców.
Korekta:
Wycofanie:
Próba przejścia do kolejnego kroku po usunięciu wszystkich wykonawców kończy się poniższym komunikatem. W zależności od tego czy mamy do czynienia z kreatorem korekty albo wycofania inaczej będą wyglądały prezentowane komunikaty.
Korekta:
Wycofanie:
Konieczny jest powrót do kroku wcześniejszego, aby ponownie zaczytać wybrane dokumenty.
Kreator korekty nie pozwala na dodawanie nowych umów. W ramach wskazanego dokumentu można tylko usunąć poszczególne umowy lub zmienić ich zawartość. Jeżeli istnieje potrzeba dodania nowej umowy z danym wykonawcą należy uruchomić kreator w trybie zgłoszenia - patrz rozdział Kreator zgłoszenia umowy o dzieło (RUD). W przypadku kreatora wycofania umowy nie podlegają edycji. Są one prezentowane wyłącznie w celach informacyjnych i po zakończeniu pracy kreatora zostaną one z usunięte z wycofywanych dokumentów. W zależności od tego czy mamy do czynienia z kreatorem korekty albo wycofania inaczej będą wyglądały informacje prezentowane w oknie wyświetlającym edytowany dokument.
Korekta:
Wycofanie:
Nie ma możliwości zatwierdzenia korygowanego dokumentu jeżeli usunięto z niego wszystkie umowy (za pomocą polecenia Usuń wszystkie umowy bądź pojedynczo dla każdej pozycji z listy za pomocą polecenia Usuń). Próba zatwierdzenia zmian kończy się komunikatem:
Funkcjonalność bez wskazania wykonawców w kroku poprzednim - Korekta
Sposób postępowania analogiczny do opisu w rozdziale Krok 2 z 3: Dane wykonawców umowy o dzieło.
Krok 4 z 4: Podsumowanie
Sposób postępowania analogiczny do opisu w rozdziale Krok 3 z 3: Podsumowanie
Podpisywanie i wysyłanie dokumentów
Sposób postępowania analogiczny do opisu w rozdziale Podpisywanie i wysyłanie dokumentów RUD
|